Hoover Dam ja Grand Canyon

Perjantaiaamuna kävimme helppouden vuoksi hotellin maksullisella aamiaisella. Olimme saaneet kaksi yhden hinnalla-kupongin buffaan ja käytimme sen nyt sitten. Vajaan 20$:n yhteishinnalla sai onneksi oikein hyvän aamiaisen. Edessä olisi pitkä ajomatka Nevadasta Arizonaan ilman sen suurempia pysähtelyitä, joten tankkaus oli tarpeen.

Sephorasta ostettu Biten huulipuna on ihana!

Ensimmäinen turistietappimme oli valtava Hoover Dam. Iso pato keskellä upeita maisemia oli kiva nähdä ja kokea. Lämpötila oli huikean korkea ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Tämä nähtävyys maksoi 10$ parkkimaksun verran. Kuvat kertovat enemmän. Hienoimpia maisemia mitä olen koskaan nähnyt.

Ja toinen puoli padosta. On näköjään ollut vesi aikanaan tosi korkealla.

Matkan varrella teimme pienen piston Road 66:lle, kun kävimme Roadkill Cafessa. Tuhti aamianen piti nälkää niin hyvin että olin vielä kolmelta kylläinen. Joimme yhdet hillopurkista tarjoillut limut, lainasimme vessaa ja jatkoimme matkaa. Hauskan näköinen paikka oli, ihan harmitti ettemme syöneet siellä. ”You kill it, we grill it!”

Vielä jokunen tunti ajoa, ja pääsimme perille. Maisemat olivat tosiaan vertaansa vailla. En pelkää korkeita paikkoja mitenkään erityisesti, mutta kyllä hirvitti kurkata kielekkeeltä alas.

Yhdellä lipulla saa käydä vaikka seitsemänä peräkkäisenä päivänä halutessaan. Monet tekevät patikointiretkiä Grand Canyonin kansallispuistossa. Myynnissä oli myös vuosipassi joka käy kaikkiin USA:n kansallispuistoihin.

Parkkipaikalta kulki shuttlebussi lähelle reunaa, jolla kätevästi menimme paikalle. Katselimme auringonlaskun ja se jälkeen kaikki turistit lähtivät pois. Emme mahtuneet kahteen ensimmäiseen bussiin. Odotellessamme kyytiä pimentyneen näköalapaikan kupeessa päädyimme juttelemaan mukavan oregonilsen keski-ikäisen pariskunnan kanssa. He eivät olleet koskaan tavanneet suomalaisia aiemmin.

Mielikuva Suomesta oli juuri sitä mitä olemme tottuneet kuulemaan eli hyvä koulutus ja terveydenhuolto sekä infrastruktuuri, jotka saadaan korkeilla veroilla. He kuitenkin yllättyivät kun kuulivat että kannabis on Suomessa laitonta. Asia tuli puheeksi kun he kysyivät että millainen/missä Suomi on suhteessa Amsterdamiin kun heillä on tuttuja siellä. Oregonissa on kuulemma vielä tiukempi alkoholilainsäädäntö kuin meillä. Arkena alkoholia ei myydä kahdeksan jälkeen eikä sunnuntaisin lainkaan. Hinta on myös korkea, ja pariskunta tuo aina juomia mukanaan käydessään Kaliforniassa sukuloimassa. Kerroin että tuohan on kuin Suomi ja Viro, sieltä suomalaiset hakevat juomat häihin ja muihin isoihin juhliin. Lopuksi he tarjosivat meille välipalapatukan, kun mainitsin että olemme syöneet viimeksi aamulla ja että täytyy etsiä ruokapaikka heti kun bussista pääsemme parkkipaikalle. Niin mukavia ihmisiä!

Hauska oli kuulla heiltäkin että USA on kuin monta maata samassa, kun lait ja tavat ovat niin erilaisia osavaltioiden välillä. Siksi halusimmekin tehdä nimenomaan road tripin. Saisihan sitä kolme viikkoa kulutettua pelkkää New Yorkia tai Los Angelesia koluamalla, isossa kaupungissa löytää jatkuvasti uutta.

Auringon laskiessa Grand Canyonilla alkoi olla aika viileää. Lämpötila oli 66F eli 19c. Näin viileää paikkaa ei ole reissun aikana aiemmin tullutkaan vastaan. Grand Canyonin lähelle on muodostunut varsinainen turistikeskittymä useiden hotellien, ravintoloiden ja matkamuistomyymälöiden muodossa. Piipahdin ostamassa postikortteja ja tilasimme pikaruokaa, enkä saanut kummassakaan paikassa ystävällistä asiakaspalvelua. Kun 99% asiakkaista on ulkomaalaisia läpikulkumatkalla piipahtavia, voi tulla ehkä harhakuva siitä että asiakaspalvelun laadulla ei ole väliä. Onneksi emme ottaneet huonetta sieltä, koska minua alkoi tympiä tuo homma ihan tosissaan kun kontrasti aiempiin asiakaspalvelukohtaamisiin oli niin suuri.

Bellemontissa hotellilla olimme vasta kymmenen jälkeen illalla.