Arkansasissa BBQ:ta, ötököitä ja vihainen duunariäijä

Arkansasissa yövyimme pienehkössä Carlislen kaupungissa. Pe 5.9 otimme huoneen Day’s Innistä ja lähdimme syömään Nick’s Bar-B-Que & Catfishiin. Paikka oli todella suosittu. Eteinen oli täynnä pöytää tai take awaytä odottavia asiakkaita. Olimme varmoja ettemme pääse edes pöytään koko iltana, mutta vartin jälkeen pääsimme jo loosiin. Ravintolassa oli syömässä myös cheerleaderjoukkue.

Söin ribsejä, ranskalaisia ja salaattia. Jälkkäriksi pekaanipiirakkaa. Mieheni otti BBQ beefiä, sipulirenkaita ja ranskalaisia. Jälkkäriksi uppopaistettua omenapiirakkaa vaniljajäätelöllä. Limulasi täytettiin sitä tahtia kun se tyhjeni ihan pyytämättäkin ja jäitä oli koko lasin mitalta. Tarjoilijoita oli paljon, muutamat olivat kesätyöntekijöitä joiden koulu alkaisi kohta.

Viereisen pöydän yksin ruokaillut mies latasi annoksestaan kuvan someen ja hehkutti sen herkullisuutta meillekin. Perjantai-iltaa viettämässä oli useita perheitä.

Illalla kävimme vielä Walmartissa. Ostin pumpulipuikkoja, China Glazea ulkomuodollaan kopioivan Salon Perfectin kynsilakan, Revlonin ripsivärin ja Maybellinen eyelinerin. Kaikki meikit korkkasin käyttöön heti seuraavana aamuna.

Jenkit ovat kyllä penkkiurheilukansaa, paikallisten baseball- ja amerikkalaisen jalkapallon joukkueiden paitoja, lippiksiä ja viirejä myydään halvalla näissä marketeissa. Sen huomaa hauskasti kun käy eri kaupunkien kaupoissa, joukkueiden nimet ja printit vaan vaihtuvat mutta valikoimaa on aina.

Huoneemme oli ensisilmäyksellä ihan kiva. Iso ja siisti. Hiukan outo tuoksu vaan, mutta sitä olen huomannut monissa paikoissa. Luulen että se on jonkun pesuaineen haju jota mahdollisesti käytetään kokolattiamattoon. Huoneessa oli pari hyttystä, karkuun hyppivä pieni hämähäkki ja joku madon ja koppakuoren risteymä jonka heitin pihalle. Oven ulkopuolelle kokoontui yöllä paljon minikokoisia sammakoita. Mieheni pelkäsi että ne hyppäävät huoneeseemme. Minusta ne olivat vaan hassuja ja söpöjä.

Pesimme taas illalla nyrkkipyykkiä. Vaatteet saavat jälleen kuivua loppuun seuraavan päivän ajomatkan aikana kuumassa takakontissamme. Joissain hotelleissa on pyykkikoneet joita saisi käyttää mutta meillä ei ole pyykkipulveria mukana (pelkäsin jauhepussukoiden tuovan ongelmia rajalla) ja tuota ostamaamme palasaippuaa ei varmaankaan voi käyttää kuin käsinpesuun. Pyykkipulvereiden pakkauskoot kaupoissa ovat jättimäisiä joten sellaistakaan ei viitsi kantaa mukana. Eräänä iltana virittelimme tälläisen kuivatussysteemin ilmastointilaitteen eteen. Nuo oikeasti puhaltavat kylmää ilmaa, lujaa.

Aamiainen oli taas samaa murot ja paahtoleipä-settiä. Meinasin yökätä munakasta maistettuani, sen sisään oli laitettu juustokastiketta. Vihaan juustoa.

Aamiaiselle tuli myös paksua etelän aksenttia hyvin nopeasti puhuva duunarimies joka oli noussut vähän väärällä jalalla sängystä. Hän kysyi meiltä mitä mieltä olemme olleet hotellista. Kerroin että pari ötökkää oli mutta muuten ok. Hänellä oli ollut jotakin ongelmia yöllä sisäänkirjautuessaan ja hän avautui hotellin työntekijälle ihan huolella niukasta aamiaisesta ja uhkaili huonolla hotelliarviolla.

Katselimme aamun uutisia telkkarista ja siellä paljon puheenaiheena olleesta Isiksestä hän innostui haukkumaan Obaman toimintaa ja kertomaan Afganistanissaa kuolleesta sotilasveljestään. Hän sanoi että tätä menoa kun katselee, tuntuu että hän kuoli turhaan. Kun kerroin meidän olevan Suomesta ja matkalla täällä, hän hiljeni. Ehkä ulkomaalaiset eivät ole positiivinen juttu. Kun lähdimme hotellista, hän korjasi työautoaan viereisen huoltoaseman pihalla. Voi olla että auton hajoaminen sai hänen pinnansa kireälle.

Pihan poikki juoksi hirveää vauhtia pieni musta kissanpentu, joka meni ison rahtikontin alle piiloon. Kissa vaikutti villiltä. Kun mainitsin respalle huoneen ötököistä, hän kertoi lähellä sijaitsevasta maatilasta. Kissa oli varmaan sieltä.

Lauantain aamupalan jälkeen lähdimme ajamaan takaisin Dallasia kohti. Illalla on keskustassa jonkun punk-countrybändin keikka, sinne siis. Perille päästyämme iski kunnon ukkosmyrsky, sähkötkin menivät hetkeksi. No, tuskin tuo kauaa kestää. Palaillaan!

6 thoughts on “Arkansasissa BBQ:ta, ötököitä ja vihainen duunariäijä

1. Aikamoista. Tuntuu jotenkin jo niin hassulta ja absurdilta lukea, kuinka teille vieraat ihmiset tulee jutteleen. Hämmentyisin varmaan itse ihan jäätävästi : D

2. Kuulostaa kaikenkaikkiaan aivan ihanalta. Mä antaisin aika paljon, että pääsisin tuollaiselle reissulle. Nauttikaa nyt oikein urakalla 😀 Mulle Jenkkilä on kokonaisuudessaan sellainen superkiinnostava ristiriitaisuuksien paikka, jossa haluan ehdottomasti päästä joskus käymään. Haluan niiiin kuulla lisää teidän reissusta, joten kiva kun olet kirjoittanut näitä postauksia! 🙂