Automatkan kirjoittelua

Päivä numero kolme. Unirytmi on vielä jetlagin takia omituisen aikainen, eli uni tulee aikaisin ja heräämme minun mittapuullani kukonlaulun aikaan eli viiden-kuuden aikaan aamulla. Tänään pääsimme hitaiden aamutoimien ja aamiaisen jälkeen kymmeneltä tien päälle. Edessä on pitkä, noin seitsemän tunnin ajomatka Texasin Garlandista Tennesseen kautta Mississippiin, jossa meillä on huone varttuna kahdeksi yöksi.

Pääsyy sinne ajamiseen on huominen Graceland-vierailu. Elviksen kotiin, jee! Jokaisen rokkarin unelmakohde 🙂 Kuvia saa onneksi ottaa ilman salamaa joten saan tännekin muutamia elvisfiilistelyitä nähtäväksi.

Kävimme tosiaan eilen illalla Wal-martissa. Se on meidän Prismaa muistuttava tavaratalo josta saa ruokaa, vaatteita ja kodin tarvikkeita. Ostimme eilen nähtyjen sapuskoiden ja juomien lisäksi minulle alushousut ja pakko-ostoksena alla näkyvän batgirl-yöpaidan. Hihkuin ääneen kun näin sen! Mieheni on myös ajatellut ostaa Dickiesin workerhousut ja tuolla oli niitä. Pökät maksavat Suomessa noin 65€, joten nauruhan siinä pääsi kun Wal-martin hintalappu näytti hinnaksi 20$.

Emme kuitenkaan voi täyttää matkalaukkua kauheasti ennen Los Angelesiin palaamista ensi tiistaina. Olemme pakanneet matkalaukkumme sisäkkäin. Dallas-LAX väliä liikennöivä Spirit on ns. halpalentoyhtiö joka veloittaa laukuista erikseen ja olimme maksaneet vain yhden laukun mukaamme. Eli sen jälkeen on yhden matkalaukun verran tilaa mitä täyttää.

Yksi asia minua ahdistaa täällä todella paljon. Molemmissa hotelleissamme syötiin aamiaista kertakäyttöastioista, toisessa ne kertsimukit olivat vielä pakattu suojamuovipakkauksiin. Hillitön määrä roskaa, enkä usko sen päätyvän mihinkään poltettavaksi 🙁

Toinen roskia kammoavan kauhutilanne oli siellä Wal-martissa. Ostokset eivät mene liukuhihnalla asiakkaan pakattavaksi, vaan henkilökunta pakkaa ne ennenkuin ehdit kaivaakaan omaa kangaskassia esiin. Pussit ovat ohutta muovia, hedelmäpusseista hiukan paksumpaa. Myyjällä on pyörivä teline jossa pussit ovat kiinni nipuissa. Yhteen pussiin laitetaan pari tuotetta, kärry pyörähtää ja sama homma. Kolmen litran vesitonkan ympärille käärittiin kaksi muovipussia. Haukoin henkeäni tälle, että en todellakaan ota kuutta muovipussia näille pienille ostoksilleni! Päädyin noukkimaan tuotteet telineen pusseista ja kokosin ne siihen yhteen. Pitävät varmaan ihan hulluna.

Ihmiset ovat tosi ystävällisiä. Pienet lapsetkin pahoittelevat jos ovat jotenkin tiellä tai häiriöksi. Hiuksiani ja tatuointejani on kehuttu vuolaasti jo useasti. Teksasin murre on kyllä hauska, ”have a great day y’all!” 🙂 Pelkään koko ajan että annan itsestäni tylyn kuvan kun en osaa puhua heille yhtä mutkattoman lämpimästi. Koitan kompensoida hymyllä! Lentokentän kioskilla keski-ikäinen myyjä kertoi ettei ole eläessään poistunut Texasista. Hän kuulemma pelkää matkustamista. Jäin miettimään että muutuukohan hänen ajatuksensa matkustamisesta nyt kun hän oli aloittanut työskentelyn matkailun keskuksessa.

Voisin myös kertoa hiukan auton vuokraamisestamme. Olimme katsoneet hintoja etukäteen netistä ja olimme varautuneet noin 300-400$ viikkovuokraan. Lopulta automme maksoi vakuutuksineen 800$. Kääk! Vakuutukset täytyy kuitenkin olla, koska USA:ssa ei ole pakollista liikennevakuutusta. Jos joku siis ajaisi meitä päin, oman vakuutuksemme pitää kattaa korvaukset. Kauhutilanne eli auto-onnettomuus josta joutuisi sairaalahoitoon maksaisi kymmeniä, ellei jopa satoja tuhansia jotka joutuisi ilman vakuutusta maksamaan itse. Mutta täytyy se Losin auto sitten ehkä kilpailuttaa, nyt menimme Avikseen koska se on tuttu firma.

Lentokentän lähellä on Rental Car Center johon pääsi lentokentältä ilmaisella shuttlebussilla. Siellä oli varmaan kymmenen vuokrausfirmaa vierekkäin. En ole vielä uskaltautunut auton rattiin. Automaattivaihteet ovat minulle vähän uusi juttu, mutta helppo se varmasti on sitten kun oppii. Mehän tilasimme kansainväliset ajokortit reissuun mukaan, mutta vielä niitä ei ole tarvittu.

En ole varmaan vielä huokaillut hellettä. Kuuma on, 90-100 fahrenheitiä eli yli 30 astetta, eilenkin 36. Good Morning America-ohjelmassa kerrottiin varsinaisen helleaallon vyöryvän USAn yli. Onneksi kaikkialla on tehokkaat ilmastoinnit.

8 thoughts on “Automatkan kirjoittelua

1. Näitä on ihana lukea! Matkustaminen on parasta mitä voi vapaa-ajalla tehdä. Ja toiseksi parasta on lukea, kun muut tekee sitä 😉

2. Itse ei tule edes ajatelleeksi tuota muovipussien käyttöä muualla, enkä jotenkin edes kiinnitä siihen Suomessa kamalasti huomiota, kun itsellä on tapana ”raahata” mukana laukussa aina kahta kangaskassia, joihin pakkaan ostokset. Kangaskassien käytön taisin aloittaa vakkarista melkein 15 vuotta sitten. Huomaan kyllä siltä välillä lähikaupassa olevani kangaskassieni kanssa yksin. O_O Täytyy ihailla jo edesmennyttä mummoani, jolla oli aina omat kankaiset kauppakassit mukana, varmaan kotoa tarttui tuo, että kauppakassit ovat erikseen ja ne ovat kestäviä, muovipussi ostetaan hätätapauksessa. :p

3. Ihana toi sun yökkäri <3 mäkin haluisin tollasen 😀 eikö ne pakkaakaan niitä ostoksia niihin paperipusseihi mitä kaikissa leffoissa aina näkee 🙂

Ihanaa lukea tätä teen reissua ja innolla ootaan tulevia postauksia. Ajakaa varovasta <3

4. Ihanaa reissua! Olisin varmaan kokenut jonkinasteisen jäätymisen muovikassien suurkulutuksesta 😀 Etenkin kun on muovikassiton syyskuu.. Oi voi.

5. Ihania matkapostauksia! 🙂 Tuo muovin käyttö on suomalaisittain ihan järkyttävää… Itse asiassa kaikkialla muualla kuin Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa tuo muovin tuhlaus on ihan eri mittasuhteissa. 🙁 Puhumattakaan yleensä kierrätyksestä.

Mä olen nykyään töissäni vähän oppinut jo puhumaan small talkia, kun tapaan niin paljon ulkomaalaisia. Siltikin suomalaisia ja muakin varmasti pidetään ihan hirveinä hissukoina. Muistan, kun aikoinaan olin kielikurssilla Kaliforniassa ja kun olin tavannut isäntäperheeni tyttären (tuli mua yksin hakemaan), hän puhui taukoamatta. Ensimmäisten 5-10 min. lähes monologin jälkeen sanoi, että sä taidat olla aika hiljainen vai. Ööö… joo sitten vissiin. 😀 Tai siis olinkin, mutta en ollut ajatellut, että heti pitää päälle puhua ihan hirveästi. 😀

Toinen juttu tuli noista hiuksistasi mieleen, eräs asiakas (eurooppalainen kylläkin) sanoi mulle kerran, että suomalaisilla naisilla näkee ihan hirveästi punaisia hiuksia, ei kuulemma juurikaan näe muualla. Pohti, että varmaan halutaan kompensoida tätä pimeää elämäämme täällä eristyksissä kaikilla kirkkailla väreillä. 😀

Semmosta… Paketti tuli muuten jo eilen, kiitos! 🙂

6. Kiva kun kirjoittelet matkablogia! Muistan itsekin kuinka ihmettelin tuota muovipussikäytäntöä asuessani Jenkeissä. Ne pussit ovat niin pieniä ja todella ohuita. Suomessa saman määrän ostokset saisi pakattua yhteen kestävään muovipussiin (tai kangaskassiin), mihin Jenkeissä käytetään 5-6 pikkupussia 😀 Se on kyllä kiva, että ostokset pakataan valmiiksi (säästyy itsellä aikaa), mutta muovipussien kokoon ja kestävyyteen voisi kiinnittää huomiota. Varmasti moni kantaisi yhtä kassia 5-6 pienen pussin sijasta 😀

7. Ihanaa kun kirjotat näistä! Nyt väsyttää en osaa kommentoida enempää ku et pitäkää hauskaa!

8. Oi, näitä on niin ihana lukea! Olen itse halunnut aina käydä tuolla etelässä, ja TIETENKIN Gracelandissa. Nauttikaa!